Article

כשחינוך ומשפט נפגשים: מתי נדרשת התערבות עו"ד מול מערכת החינוך?

מערכת החינוך היא מערכת מסועפת שמשיקה לחיי כולנו. עו"ד טליה ברזאני מסבירה באילו מקרים נדרשת יד מכוונת בהתנהלות מול המערכת וייצוג מול משרד החינוך

טלי ירון, בשיתוף zap משפטי

כמעט לכל אדם בישראל יש קשר או חיבור לתחום החינוך – אם כילד או נער שנמצא במערכת, אם כהורה לילדים המתחנכים במסגרות החינוך ואם כעובד מערכת החינוך או ספק שלה.

בשנים האחרונות חלו התפתחויות משמעותיות בתחום החינוך בארץ, למשל בנושא החינוך המיוחד וכן בתחום החינוך המוכר שאינו רשמי. בנוסף לכך, גברה המודעות לחשיבות המעורבות ההורית במערכת החינוך.

נושא החינוך מגובה בישראל בחקיקה רחבה שהחלה עוד טרם הקמת המדינה. חקיקה זו מתווספת לזכות לחינוך המוכרת בהצהרת האו"ם על זכויות האדם וכן בהצהרה על זכויות הילד. יחד עם זאת, במערכת שמערבת כל כך הרבה תלמידים, הורים, מורים, עובדים ותקנות, צפוי שיתרחשו הפרות של זכויות שונות ויעלו תלונות וחוסר הסכמות.

שוחחנו עם עורכת הדין והמגשרת טליה ברזאני, מומחית בדיני חינוך, על הדרכים להתמודד עם מצבים אלה.

זכויות עובדים ותלמידים במערכת החינוך

"למעשה, אני רואה שלושה תחומים מרכזיים שבהם קיים ממשק בין נושאי חינוך ומשפט", אומרת עו"ד
ברזאני.

"הנושא הראשון קשור לניהול בית הספר כמערכת מורכבת מאוד. האנשים האמונים על ניהול בית הספר צריכים להעסיק כוח אדם ולהתנהל כספית וחוזית מול העובדים – מורים, סייעות וכל אדם שמועסק במסגרת הבית ספרית, וכן להיצמד לחוזרי מנכ"ל משרד החינוך הנוגעים למדיניות הניהולית של משרד החינוך", היא מסבירה.

"לעובדים של משרד החינוך יש זכויות שונות הקשורות, בין השאר, להסכמים קיבוציים, והם לא תמיד מקבלים אותן. במצבים אלה נכנס הפן המשפטי וצורך בהתערבות עורך דין שייצג את העובד ויוודא שהוא מקבל את זכויותיו במלואן".

על פי עו"ד ברזאני, עוד ענף שנקשר לניהול המערכת הבית ספרית הוא תחום הביטוח והנזיקין. במקרים של פציעות ופגיעות של תלמידים, ביטוח התאונות האישיות אמור לתת מענה לתלמידים בכל ימות השנה, גם אם הם לא שהו בבית הספר במועד הפגיעה. "עורך דין שמטפל בתביעות נזיקין מול משרד החינוך צריך לדעת איזה כיסוי ביטוחי נדרש להתקשרות עם ספק חיצוני ולצורך פעילות מיוחדת של בית הספר על מנת לבדוק האם הביטוח הקיים עומד בתקנות", אומרת עו"ד ברזאני.

הקצאות והקצבות ממשרד החינוך ומהרשות המקומית

ממשק החיבור השני בין העולם המשפטי לעולם החינוכי, לדברי עו"ד ברזאני, הוא הקשר בין בית הספר או רשת החינוך עם הרשות המקומית ועם משרד החינוך. קשר זה כולל בתוכו נושאים כמו הקצאות מקרקעין, הקצבות ומכרזים הנוגעים לתשתיות בית הספר ולתקציבי הפעלתו.

"תחום זה מעורר שאלות עקרוניות ודילמות מגוונות בנושא סדרי עדיפויות – גם במערכת הרשמית ובעיקר במערכת המוכרת שאינה רשמית", אומרת עו"ד ברזאני. "במסגרת הלא רשמית קיים לעתים צורך בליווי משפטי הדואג למימוש חוק נהרי – סעיף בחוק חינוך ממלכתי, לפיו רשות מקומית חייבת לתקצב תלמידי מוסד מוכר שאינו רשמי בשיעור של בין %65 ל-%75 מעלות תלמיד במוסד רשמי דומה באותה רשות. כמו כן, הליווי המשפטי נדרש לעתים לבחינת אמות מידה ותבחינים להקצאת משאבים למוסדות חינוך".

החלטות לגבי תלמיד: מחלוקות בין המשפחה למערכת החינוך

תחום הממשק השלישי בין מערכת החינוך לתחום המשפט קשור לחיבור בין בית הספר ומערכת החינוך עם התלמיד ומשפחתו. תחום זה, מסבירה עו"ד ברזאני, כרוך בהבנה מעמיקה של הזכות לחינוך, על כל רבדיה, ובאופן קבלת החלטות הנוגעות לתלמיד.

בין השאר מדובר ב"החלטות כמו התמודדות עם בעיות משמעת, מענים לילדים עם צרכים מיוחדים, קיום ועדות השמה ואפיון, החלטות בנושאי שיבוצים, העברות ורישום, וכן אפליה במערכת החינוך. גם נושאי הסייעות והמענים האישיים וגם נושא ההסעות מטרידים הורים", מוסיפה עו"ד ברזאני".

"מדובר בשאלות כבדות משקל שאני נוהגת לכנות אותן מצד אחד 'צרכנות נבונה' בתחום החינוך ומצד שני, סיוע במימוש זכויות. התחום דורש מומחיות והבנה מיוחדת של החקיקה והפסיקה, כמו גם יכולת הבנה מעמיקה של צורכי הילד ומשפחתו".

על פי עו"ד ברזאני, בתוך תחום זה ניתן לכלול גם את מגוון הסוגיות הנוגעות למחלוקות בין הורים, ובכללם הורים גרושים בסוגיות הקשורות לחינוך ילדיהם ודורשות את הסכמת שני הצדדים, כמו לדוגמה העברת ילד לכיתת תגבור.

"התנהלות המערכת מול ההורים כרוכה לעתים גם בתיאום בין מערכת החינוך למערכת הרווחה במגוון היבטים הנוגעים לרווחת הילד", אומרת עו"ד ברזאני. "ייצוג משפטי נדרש לעתים בתחום זה בפורומים של הרשות ושל משרד החינוך כמו ועדות אפיון וכן בעתירות מנהליות כנגד אותם גורמים".

לדבריה, "בעוד ששני התחומים הראשונים הם בעיקרם דיני ממונות, הרי שאת התחום השלישי אני רואה כדיני נפשות. השלכות המערכת החינוכית על הפרט ומשפחתו הן עמוקות ומתמשכות ולכן במקרים מסוימים דרושה התערבות של גורם משפטי עם מומחיות והבנה מעמיקה, אג'נדה מקצועית מתאימה ואהבה לתחום".

עו"ד ברזאני מסכמת: "חשוב לזכור שמעורבות של עורך דין משנה פעמים רבות את התייחסות משרד החינוך לנושא הדורש טיפול ומייעלת את התהליך. אחוזי ההצלחה בתיקים אלה הם גבוהים מאוד".

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון 053-4256510

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד